Käre Ulf

I din artikel ”Kommer rättegången mot Mladic att jämna vägen till försoning” framför du (förutom en stark aversion mot den serbiska sidan i det jugoslaviska kriget) ett antal påståenden som jag gärna skulle vilja ha referenser till. Det känns som att du sitter på information som endast verkar vara tillgänglig journalisterna. Upplys mig och alla andra dina läsare! Snälla!

Om du kan vara så vänlig och hjälpa mig att hitta referenser till att omkring 8 000 bosniska muslimer ”slaktades på brutalast tänkbara sätt, utrotades som man vill utrota ohyra eller skadedjur”. Jag har ju hört att 8 000 bosniska muslimer har dödats i Srebrenica (vem kunde ha missat den siffran?) men jag har inte lyckats hitta någon rapport som refererar till exempelvis forensiska bevis. Inte ens Haagtribunalen har fått tillgång till DNA-analyser som vissa refererar till. Å andra sidan har Mirsad Tokaca, bosnienmuslim och chef för Research and Documentations Center i Sarajevo, vittnat om att dessa 8 000 är en överdriven siffra[1] (är det bara jag som tycker det är konstigt att han blev av med biståndspengar[2] från den svenska staten?). Speciellt svårt är det att hitta pålitlig källa som beskriver att bosnienmuslimerna ”slaktades på brutalast tänkbara sätt, utrotades som man vill utrota ohyra eller skadedjur”.

Du skriver också att ”Ratko Mladic [är] utan tvivel skyldig” samt att ”det [är] väl etablerat att han gav order om masslakt, för all del främst syftande till att ”eliminera” män som kunde tänkas bli mot-ståndare i krig”. Jag vet att sådana tankar är väletablerade hos journalister, särskilt svenska journalister. Men jag har hört att serberna vårdat sårade bosnienmuslimska soldater från Srebrenica[3] [4], vilket (enligt min logik) inte går ihop med det som du framför i artikeln. Du verkar dock väldigt säker på det som du framför. Därför ber jag dig upplysa mig genom att offentliggöra de informationskällor som du förfogar över.

Även fast jag kan flytande serbiska hittar jag inga pålitliga källor till att han hyllas bland serberna för att ”han lät ju bara skjuta ihjäl folk som man inte gillade”. Jag kan ju tänka mig att det finns ett fåtal extremister (som i vilket annat folk som helst) som tänker på ett primitivt sätt. Men min uppfattning är att den största majoriteten av de som stödjer Ratko Mladic stödjer honom just för att han har räddat många från att gå samma öde tillmötes som den serbiska befolkningen i Republika Srpska Krajina[5] [6] [7] (den serbiska republiken i Kroatien som blev rensat på Serber) eller samma öde som de serber i Srebrenica trakten[8] [9] [10] [11] [12] [13].

Eftersom jag inte lyckas hitta någon bra källa till de påståenden som du framför ber jag dig återigen att upplysa mig och andra läsare om var du hittar all denna information?

Slutligen vill jag bara tillägga att jag inte tycker att Mladics mössa är löjlig. Men, men, smaken är som baken.

Puss o kram
Din Blåa Trabant

5 kommentarer on “Käre Ulf”

  1. SerbUrban skriver:

    Sanningen är den högsta estetiken Herr Nilsson. Uppenbart bryr sig inte Herr Nilsson längre om sanningen utan sin snart kommande pension som bara mainstream journalistik kan garantera. Inga risker betyder oftast lögner, Herr Nillson. Så vinner man inte Pulicer priset men jag antar att ni vill bara ha sin lilla pension och inte konfrontera er med er ansvariga utgivare. Ni orkar inte med sådant, ni vill bara ha sin pension.
    ”Lilla” Herr Nilsson ignorerar sådana intelektuella auktoriteter såsom Noam Chomsky, Edward S. Herman, David Peterson…och kör sin egen säkra lilla race hemma från fåtöljen. Han orkar inte längre.
    Era barn (om ni har några) borde skämas och ni borde be om ursäkt för det ni skriver utan att ens försöka ta reda på sanningen.

  2. SerbenLuktar skriver:

    BEWARE: Serb-blogg. Luktar Timjan.

    • bluetrabant skriver:

      Jag antar att det du (utan framgång) försökt artikulera här är att serber luktar rökelse (på serbiska tamjan) och inte timjan som är en krydda.

      Jag antar också att du är alban eftersom din serbiska är lika dålig som din svenska.


Kommentera

