Regnbågens färger i Haag

Vojislav Seselj pussas med vittne i Haag

Vojislav Seselj pussas med vittne i Haag

Igår var det inte en vanlig dag i Haag. Serbiska medier rapporterar att Zoran Drazilovic, ett vittne i en av rättegångarna mot Seselj bad domaren om att få gå fram till den åtalade och hälsa honom på det traditionella serbiska sättet – tre pussar på kinden. Hade jag velat vinkla storyn hade jag kunnat hävda att Seselj är homosexuell, men jag är inte som västmedia.

Det som fick mig att tänka på det här temat, dvs. nationalism och HBT personer, är att det på Balkan verkar vara så att HBT personers rättigheter alltid kopplas (av västfinansierade organisationer) med politik som är riktad mot serbiska intressen (nu ser jag att HBT personer används i storpolitiska syften på annat håll också). Detta är väldigt synd eftersom HBT personers större rättigheter i Serbien då likställs med exempelvis albansk självständighet i den södra serbiska provinsen Kosovo och Metohien. Sådant resonemang leder inte till någon vidare respons i folket när det gäller HBT personer rättigheter.

För ett par år sedan läste jag forumet på en serbisk gaysajt (jag tror att det var Queeria, men jag är inte säker) där en av medlemmarna försökte påtvinga andra deltagare åsikten att albanerna borde få en andra stat. Den personen fick ett jättebra svar som löd något likt: ”Att jag är gay innebär inte att jag inte är serb”.

HBT personer i Serbien ställs inför ett orättvist val: ”Era rättigheter eller era nationella intressen – antingen det ena eller det andra”. Därför fick Pride paraden i Belgrad inget större stöd av serbiska HBT personer. De flesta av deltagarna var antingen utlänningar (exempelvis från Kroatien) eller politiker som ville framstå som ”öppensinnade” (exempelvis Cedomir Jovanovic vars parti öppet stöder Kosovos självständighet i strid med den serbiska författningen, samt ett starkt centraliserat Bosnien och Hercegovina utan den bosnienserbiska republiken Republiken Srpska). Därför kunde man på Pride paraden i Belgrad också se en transparent där det stod ”Död åt staten” (och då menas självklart Serbien).

One Comment on “Regnbågens färger i Haag”

  1. […] flitigt. Om hur HBT personers rättigheter används i storpolitiska syften har jag skrivit om tidigare och orkar inte upprepa mig. Särskilt med tanke på att fucking Serbiens hjärta Christina använt […]


Kommentera

